est : eng : rus
Uudised
print
Naastrehve võib maksulisa tõttu tabada hinnatõus 2008-03-03

Riik kaalub naastrehvide maksustamist, et inimesed kasutaksid rohkem teid säästvaid, kuid teatud olukordades ohtlikumaid lamellrehve.

Naastrehvid närivad tasapisi, aga kindlalt teekatet ja tekitavad sellega riigile ja kohalikele omavalitsustele suurt teede remondi kulu. Tallinna Tehnikaülikooli teadlaste kolme aasta eest valminud uuringu põhjal oleks riigil mõistlik liigsete kulutuste vältimiseks naastrehvide kasutamine keelata.

Eelmisel nädalal tuli ettepanekuga naastrehvid keelata uuesti välja ka Tallinna linnavalitsus. Tallinna abilinnapea Deniss Boroditši sõnul lõhuvad naastrehvid kõvasti teekatet, pealegi on linnas teed väga harva kaetud lume ja jääga, mis õigustaks naastrehvide kasutamist.

Boroditš ei osanud küll öelda, kui palju naastrehvidega autod Tallinna linnale igal aastal lisakulu tekitavad, ent tema sõnul saaks linn nende keelamisega või nende kasutusaja piiramisega vähendada jooksva teeremondi kulusid, mis näiteks sel aastal on 101 miljonit krooni.

Keelama ei hakata

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter lausus, et naastrehvide keelamiseks praegu kindlasti ei lähe. Eestis on tema sõnul 57 000 kilomeetrit teid, millest 40 000 kilomeetril ei tehta talvel libedusetõrjet. «Kogu Eestit me soolatama ei hakka, see pole keskkonnale hea,» ütles Tatter.

Seega on Eestis igal talvel piirkondi, kus ohutum on sõita naastrehvidega, ja seetõttu ei saa neid keelata. Naastrehvide lubamine on vähim, mida riik nende piirkondade elanike liiklusohutuse tagamiseks teha saab. «Maapiirkondades peavadki inimesed autot kasutama, sest ka ühistransport on seal kehvake,» ütles Tatter.

Küll aga kaalutakse tema sõnul naastrehvide maksustamist. «Tallinnal on õigustatud mure – linnainimesed ei peaks naastrehve kasutama ja seetõttu oleme kaalunud maksustamise ideed,» lausus Tatter.

Samas on naastrehvide maksustamine praegu alles ideefaasis, sest transpordi arengukava järgi tuleb 2009. aasta lõpuks esitada transpordi maksustamise kavad ja enne seda mingeid otsuseid tõenäoliselt vastu ei võeta.

Ka maanteeameti peadirektori Riho Sõrmuse sõnul on Tallinnas mõistlik naastrehvidega mitte sõita, sest seal on asfalt pidevalt märg ja naelkummid söövad seda kiiresti. «Kuid Tallinn pole kogu Eesti vabariik ja Eestis on palju piirkondi, kus ilma naelkummideta ei saa,» ütles Sõrmus.

Kruusateedel näiteks ei saa juba sellepärast soolaga libedusetõrjet teha, et sool tekitab kruusateesse suured augud, mida ei saa parandada enne kevadet.

Aastas 541 krooni

Riigikogu majanduskomisjoni aseesimehe Kalev Kallo sõnul on majanduskomisjon väljasõiduistungil maanteeametisse mitteametlikult arutanud naastrehvide maksustamist, ent ametlikus päevakorras pole seda olnud ja lähiajal ka ei tule.

Mingi lahendus tuleb Kallo sõnul aga leida – olukord, kus naastrehvid tekitavad teedele suurt kahju, mille korvamiseks mineva raha eest võiks hoopis uusi teid ehitada või vanu remontida, vajab muutmist.

Kuidas täpselt naastrehve maksustama kavatsetakse hakata ja kui suured need maksud tulevad, ei osanud praegu veel keegi öelda, sest kõik plaanid on esialgu väga toored.

Tehnikaülikooli teadlaste arvutuste järgi peaks kõigi naastrehvidest tekkinud kahjustuste hüvitamiseks olema naastrehvide aastamaks ühe auto kohta 541 krooni.

Seda summat saaks aga vähendada, lühendades naastrehvide kasutusperioodi, sest suurema osa ajast, kui neid kasutada tohib, ei ole teed tegelikult lume või jääga kaetud ja seetõttu lõhuvad naastrehvid lihtsalt teid, andmata liiklusohutusele midagi juurde.

Irooniline on samas, et naastrehvide keelamise eestvedaja Boroditši enda autol on samuti naastrehvid. «Mina olen kasutanud nii lamelle kui naastrehve ja isiklikult mingit vahet nende kasutamises ei näe,» lausus Boroditš, kelle sõnul on suund siiski lamellrehvide kasutusele võtule, sest liiklusohutuse seisukohalt mingit erinevust pole.

Rehvide hinnavõrdlus

Lamellrehvid

• Matador 195/60 R15 950 krooni

• Wanli 195/50 R15 970 krooni

• Continental VC 2 175/65 R15 1095 krooni

• Dunlop Graspic DS2 195/65 R15 1270 krooni

 

Naastrehvid

• Michelin X-Ice North 195/65 R15 1690 krooni

• Nokian Nordman 2 195/65 R15 1495 krooni

• Continental Vanco 195/70 R15 1350 krooni

• Pirelli Winter Carving 195/55 R15 1750 krooni

Allikad: rehviekspert.ee, rehvikoda.ee

 

Artikkel asub internetis aadressil:

http://www.postimees.ee/030308/esileht/siseuudised/315246.php


üles